Tuesday, February 9, 2010

Hi Sumpah Saya Tak Racist

Ok sekarang aku sudah selamat bergelar 'pekerja'.
Sebenarnya baru bergelar pekerja pada umur 23++ bukanlah sesuatu yang bagus memandangkan rakan-rakan sekerja aku yang sama umur sudah 1-2 tahun kerja.

Macam masa aku praktikal dulu, bila dengar technician yang sama umur dengan aku dah setahun bekerja aku cakap
"Bagusnya muda-muda dah kerja"

Kawan sepraktikal aku yang rata-ratanya semua muda dari aku kata:
"Kau yang tak guna. Dah tua belum kerja-kerja lagi"

Defak.

Jadi selaku pekerja baru, setiap hari kerja aku baca Standard Operating Procedure(SOP), menguping, dan curi tulang bila berkesempatan.

Ok. Buang semua perkauman di sini----> Buang.

Syarikat aku pada dasarnya ialah milik penuh kaum India yang baru dibeli oleh taikun Cina untuk mengembangkan empayar taikun itu.

Jadi majoriti pekerja dalam kilang ialah India diikuti Melayu, Cina, Nepal, Pakistan dan Iban.

Tengah aku belek-belek buku yang ada, tiba-tiba aku syak walaupun majoriti pekerja ialah kaum India tapi yang paling banyak disebut dalam buku tu ialah seorang Cina bernama Jerry.

Hampir-hampir aku tanya kawan sekerja aku camni:
"Jerry ni kerja department mana eh? Bukan main glamour lagi nama dia bersepah sana sini".

Mujurlah iman aku masih kuat. Tengok tajuk buku - Packaging.












Ingat ya adik-adik, Jerry Can dan Jerry Chan ialah dua benda yang berbeza.

2 comments:

azie said...

haha lawak beb.
terima kasih kerana menambah vocab baru. jerry can itu fuel container rupanya *baru di'wiki' tadi*

Ilyas Zubir said...

tahniah tahniah~