Thursday, July 22, 2010

Dak oh! Dak oh!

Ok ok aku update sekarang.
Sibuk betul.

Ah akhirnya habis jugak audit yang bagi aku sebagai kuli kualiti adalah seksaan di dunia kedua terteruk selepas buat Plant Design Project masa zaman belajar dulu.

Audit bagi aku adalah macam kau masuk rumah orang, kau tanya "Encik, kopi yang awak buat seminggu berapa kali? Ada rekod tak setiap kali awak buat kopi?"

Bizibodi sungguh. Lepas tu cakap "Kalau tak ada rekod awak kena la buat, kalau degil tak nak buat jugak nanti saya suruh jiran-jiran jangan datang rumah awak minum kopi sebab kopi awak ternyata tak ada kualiti sebab tak ada rekod."

Gila bukan? Ohhh..

1 hari audit dah cukup untuk membuatkan kaki sengal-sengal kerana terpaksa mengejar orang ini orang itu call orang ini orang itu dan bergelak ketawa mendengar pembohongan orang demi memastikan rekod ada yang menjamin kualiti barang yang mahu dijual. Tu baru sehari. Ni 3 hari.. Memang terbaik.

Kilang aku membuat barang-barang separuh siap sebelum dijual kepada kilang-kilang lain yang menjadikan barang siap seperti kek, biskut, makanan ayam. Dah menjadi kewajipan untuk jaga kebersihan kilang kaw-kaw sebab berkaitan dengan makanan kan. Tengah pengaudit jalan-jalan tiba-tiba nampak sawang labah-labah.

"Ni kenapa boleh ada sawang?"
"Takpa, ni sikit saja, kalau tengok dari sini pun tak nampak sangat" jawab operator dengan yakin. Memang cari mati. 1 NC (Non conformance) untuk kilang.

Jalan-jalan lagi pergi lab. Pengaudit mintak checklist untuk kualiti bahan mentah.

"Ni bahan mentah untuk lori mana 1?"
"Lori tu" jawab chemist dengan yakin tunjuk ke lori yang baru masuk kilang.

Agak-agak la baii kalo nak menipu. Lori baru masuk pun kualiti dah check ka? Macam gampang. 2 NC untuk kilang.

Ah banyak lagi kantoi-kantoi yang bodoh. Tak larat ah nak tulis.

Keputusan:
Pengaudit 13-0 Kilang

Padan muka aku nak verify 1-1 nanti.

Oh hari tu aku pergi dinner company. Company aku jemput Beeha.
Boleh tahan cun dia kan? Dah la suara sedap.

3 comments:

zam_jakal said...

hahaha...jawab la NCR nanti...aku pon puas gelak je kadang2 lepas tpu pengaudit...mcm2 idea klua....hahhaha

Unknown said...

ahha. beeha terbaik! =)

Ilyas Zubir said...

zam: kadang2 alasan kartun gila haha
dyna: terbaik tu tatau la..tp cun kan? haha