Monday, August 15, 2016

Trainee Baru

Ofis aku ada ambik 2 orang trainee.
Sorang budak KL, study kat Australia. Sorang lagi budak Kelantan study kat Korea.
Yang KL macam biasa la budak KL. Yang Kelantan kalau campak ke hujung dunia pun cakap Kelantan memang tak tinggal.

Satu hari aku terdengar budak KL ni sembang dengan budak Kelantan,

"Kau duduk Korea mesti pandai cakap Korea kan?"
"Yalah. Memang kalau nak study kat Korea kena pandai cakap Korea." kata budak Kelantan control cakap luar.
"Nanti bila senang kau ajar aku cakap Korea eh?"

.......

.......

.......

"Meta deh" kata budak Kelantan.
"ohhhh.. apa maksudnya tu?" Tanya budak KL.
"Tunggu kejap" jawab budak Kelantan.

Budak KL pun apa lagi, ambik pen & kertas nak tulis la tu 'Meta deh - Tunggu kejap' dalam kamus bahasa Korea dia.

"Hoiiii... tu bahasa Kelantan, bukan bahasa Korea!" sampuk aku sambil gelak kuat-kuat.


*Mujur aku ada ramai kawan Kelantan, kalau tidak dengan aku-aku pun salin 'translation' tu.

No comments: