Wednesday, January 10, 2018

BR1M Bram Brom

Masa aku kerja kilang sarung tangan dulu tengah lepak2 isap rokok dengan geng2 operator, tiba-tiba sorang operator yang agak senior ni bukak cerita pasal BR1M. Panjang cerita dia, bagus betul kerajaan ni perkenalkan BR1M, dapat jugak la ringankan beban dia sikit.

Aku angguk2 tanda setuju. Yalah operator masa zaman tu mana ada gaji minima macam sekarang, gaji permulaan pun dalam RM650 macam tu. Masuk OT & elaun2 lain merasa la cecah seribu itu pun lepas tolak EPF & SOCSO jatuh balik ke bawah RM1000. Jadi BR1M masa tu RM500 besar sangat la nilainya untuk kawan-kawan aku ni.

Sambil asap keluar masuk aku layan ja cerita dia dengan operator2 lain pasal BR1M, entah macam mana gatal mulut aku tanya;

"Dah ambik ke BR1M tu bang?"

"Ambik dah, habis dah pun.." dia jawab.

Aduh.. sedihnya baru berapa hari dah habis, mesti habis buat belanja beli barang dapur & barang anak-anak ni.
.
.

"...semalam aku bawak Milah janda tu jalan-jalan tengok wayang, belikan dia baju baru sekali he he he" dia sambung.
.
.
.
.
.
Biru jugak pipi dia kena lempang dengan aku.

No comments: