Tuesday, January 20, 2009

Bahaya Api dan Rokok

Selamat hari selasa..

Rasa-rasanya pernah tak terdengar pepatah tentang api - Bila kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawan? Aku pernah dengar dari cikgu bahasa Melayu di sekolah dulu. Waktu aku di sekolah memang aku agak lambat pick-up dan perlu penerangan yang lebih lanjut mengenai sesuatu yang rumit (ya pepatah itu memang rumit bagi aku semasa aku berumur 12 tahun).

Baik. Bila aku balik ke rumah aku terus mengkaji api apa yang kecil menjadi kawan? Boleh main bola bersama-sama kah? Jadi aku mencari api yang kecil.

Api dapur - tolong memasakkan bahan masakan di dapur? Itu bukan kawan. Boleh jadi mungkin kuli.

Api lilin - Perlu bila blackout semata-mata. Bukan kawan.

Api-api (kunang-kunang) - gila ka hapa nak main dengan kunang-kunang.

Bila aku menganjak ke usia agak remaja aku pernah terdengar yang rokok dapat menenangkan pemikiran di kala kusut. Jadi aku mencuba. Memang betul. BArulah aku faham api kecil yang menjadi kawan itu betul-betul api rokok.

Tamat cerita tentang api.

Part II-Rokok

Di suatu malam yang hening kebiasaannya para pengganas berhampiran rumah aku akan berkumpul di samping berkongsi pengalaman masing-masing. Jadi perhimpunan itu akan menjadi sangat tak meriah tanpa kehadiran para perokok-perokok.

Kering (bukan nama sebenar) : Korang tau tak api rokok ni kalau cucuh atas lidah pun bukannya sakit.

Ramai-ramai: Ko biar betul..mati la sel-sel lidah tu kang..bla bla bla..biologi..bla bla

Kering: Betul..kalau aku tunjuk korang nak bagi apa?

Qoie: Aku letak dunhill sekotak.

Kering mintak up.

Yop: Aku letak dunhill sekarton tapi aku nak jadi tukang cucuh.

Kering: ok sekarton aa..dunhill 14 aaa...

Yop: Okeh.

Ritual pun dimulakan. Bara dunhill yang sedang marak diacukan betul-betul atas lidah Kering.

Rilek. Rilek. Bara padam.

Abes duit poket aku nak membayar dunhill 14 sekarton yang ada 20 kotak di dalamnya.

Bahaya rokok:
i) boleh mengeringkan poket
ii) Boleh mematikan sel-sel lidah
iii) Boleh diejek ramai-ramai akibat kalah bet.

terpaksa hisap ini saja dulu. Baru rm3 lebih. Dah takleh isap rokok mahal sebab dah lari bajet.

No comments: