Friday, February 13, 2009

Provokasi Seorang Aku

Siapa kata PSM(projek sarjana muda) a.k.a FYP(final year project) susah?

Kan seorang dapat 1 projek, susah apanya? Bukannya ada kawan-kawan yang boleh spoilkan markah?

Malas la tu, tu yang punca PSM tak siap~~ *jeling*

Anggapan yang pernah aku buat.

*Maafkan aku kawan-kawan, masa itu aku belum lalui subjek puaka ni*

*Ampunkan aku~~*

Ya, PSM memang susah. Tambah susah bila ada spesies ambik ringan subjek ni macam...

*AKU* wahaha

Sekarang baru aku tahu bahananya PSM ni. Susah tak susah sangat la kan. Azabnya yang lebih.

Tapi tidak mengapa. PSM juga telah mengajar kita 1 nilai murni ya adik-adik. Iaitu SABAR.

Kita selalu dengar sabar itu separuh atau sebahagian dari iman. Maka tidak lengkaplah iman kamu semua ya adik-adik jika tidak disertakan dengan sabar. Baik, biar aku kopipes sedikit bahan dari internet.

Apakah yang dimaksudkan dengan kesabaran
menurut syariat Islam?


Jawapan:
Sabar bermaksud tabah menghadapi sesuatu
keadaan yang tidak disenangi oleh manusia
serta rela menyerah diri kepada Allah dan tidak
pernah mengenal putus asa. Contohnya,
sabar menunaikan sembahyang lima waktu
sehari semalam dan sabar ketika menghadapi
kesakitan dan berusaha mengubatinya.

Jika kita tidak sabar mengerjakan solat boleh jadi solat kita tidak diterima oleh Allah. Demikian juga halnya tentang PSM. Jika kita tidak sabar mengerjakan PSM, boleh jadi laporan akhir PSM itu tidak diterima oleh supervisor atau mungkin di-tongsampah-kan terus. Jadi hati-hati ya adik-adik, jangan sampai supervisor bilang "kita jumpa lagi lah semester depan ya" sambil tersenyum kambing. Tentu kita tidak mahu jadi begitu kan?

Baik, sabar juga boleh diterapkan dalam perniagaan. Contohnya pengalaman aku dulu:

"ya kak long, kuih aa?"

"bagi putu piring singgit"

"putu piring tak jual kak, putu buluh saja yang ada"

"Yelah..akak dari Perak, kat sana orang panggil benda ni putu piring"

"eh setahu saya la kan kak, putu piring bentuknya lain" debat takmau kalah.

"ish nama saja penjual kuih, nama kuih pun tak tau, bagi la putu piring tu singgit" suara tinggi.

"baiklah"

begitulah pentingnya kesabaran demi mendapatkan singgit dari akak tersebut. Sabar itu penting kan?

p/s: yang tak tahu beza putu buluh dan putu piring sila lawati pasar malam berdekatan anda.
yang tak tahu beza karipap dengan kuih ketayap..hang memang nak mampus..

6 comments:

Dyat said...

haha aku suka citer putu buluh ko...
customer always right.. w/pun tak betul mengalah je la...

Ilyas Zubir said...

yup..customer kalo ilang sorang bleh jadi kita akan ilang 10 customer lain, tapi kalo dapat sorang customer mungkin kita akan dapat 50 customer baru huhu

Anonymous said...

'yang tak tahu beza karipap dengan kuih ketayap..hang memang nak mampus..' hahaha... yop oit, nmpk sgt ang pn tak sabar... ekeke...

Anonymous said...

'yang tak tahu beza karipap dengan kuih ketayap..hang memang nak mampus..' hahaha... yop oit, nmpk sgt ang pn tak sabar... ekeke...

bulatan™ said...

hurmm...sdap ah citer mu yop..huhu..bleh ke komen gini..membina kot..^^

Ilyas Zubir said...

peh..naik smangat aku tgk ang komen haha