Tuesday, April 20, 2010

Siri 'Mengacum'.. bukan Mengancam tau?

Ok. Ni cita bosan. Pergi baca Sokernet lagi best.


Pagi tadi 2bijik 'back to back' kontena sarat berisi 25liter jerrycan entah macam mana boleh terperosok masuk dalam lubang kat dalam kilang atas kebijaksanaan jabatan logistik yang memarkir kontena atas tanah yang lembut walaupun bersimen.

Jabatan logistik bertanggungjawab mengangkat balik kontena dan membawa balik ke gudang (warehouse).

Aku selaku 'kuli kualiti' pun bertanggungjawab mengambil gambar keadaan produk dalam kontena tu.

Tiba-tiba datang orang logistik tanya aku sama ada kontena tu dah boleh dilepaskan ke pelanggan ke belum.

Untuk main selamat aku cakap la keadaan dari luar memang elok. Kat dalam manalah tahu ada jerrycan yang bocor ke, kemik ke. Aku jadi 50-50.

Dia anggap yang aku dah luluskan keadaan kontena. Dia cakap lagi kalau dah ok jom pergi pejabat logistik untuk tandatangan 1 dokumen sebagai 'approval' dari kuli kualiti yang kontena tu dah selamat dilepaskan. Cepat-cepat dia tarik aku suruh ikut dia ke pejabat.

Aku selaku budak baru mengikut saja sambil hati dupdap dupdap.
Mujur tindakan aku betul dengan menelefon bos aku dulu sama ada aku perlu tandatangan surat tu.

Bos aku cakap kuli kualiti mana perlu buat keputusan. Lagipun belum tau macam mana keadaan isi dalam kontena tu. Kalau pelanggan reject 2bijik kontena tu syarikat akan rugi tambah tolak RM 20k dan semua tanggungjawab terletak atas bahu aku sebab bagi approval pelepasan kontena tu.

Mujur aku belum tandatangan apa-apa. Perangkap gagal ye makcik dan pakcik?

--------------------------------------------------------------------------------

Pengajaran: Dalam kerja semua orang cuba cuci tangan atas apa-apa masalah dan sila selamatkan diri anda dahulu. Safety first. Ingat tau adik-adik?


Kronologi senario kes terburuk:

Logistik parking kat lubang ---> kontena tumbang ---> Logistik angkut balik ---> bawak pergi warehouse ---> logistik malas nak punggah jerrycan ---> logistik paksa kuli kualiti sign surat approval ---> logistik cuci tangan ---> pelanggan komplen ---> kuli kualiti bertanggungjawab ---> logistik gelakkan kuli kualiti


Babi punya logistik.

3 comments:

Wira Nordin said...

Kuli Kualiti..
Bravo..:clap clap clap:
Instinc kamu sgt benar..
Jgn lepas ni logistik balas dendam dgn kamu pulak

Ilyas Zubir said...

w0h bahaya beb..
bila2 leher bleh ada kat tali gantung

Ahya said...

hurm, nseb baik.