Orang Lain (OL): Dah lama kerja bang? Umur berapa?
Aku (A): Boleh tahan la. Aku dah 30. Kau?
OL: 28 bang.
A(dalam hati): Boleh percaya pulak? Aku belum pun 24 la setan.
Monday, May 24, 2010
Thursday, May 20, 2010
Blues pagi-pagi. Pagi-pagi.
Pagi tadi masa nak pergi kerja hujan lagi.
Selalunya bagi penunggang motosikal tegar macam aku bila tengok hujan mula la goyang. Nak-nak time nak pergi kerja. Risau saja seharian basah kuyup dalam ofis.
Yang mana biasanya naik moto mula keluarkan kereta sambil mulut terkumat kamit menyesal keluar lambat dari rumah.
Area Pasir Gudang ni kalau jam memang lain macam. Tambah-tambah kalau hujan mesti kiraan kereta atas jalan jadi double. Mamat yang jadi banci jalan raya mesti tak sempat nak berbual-bual.
Tapi aku steady saja. Semenjak dah beli baju dan seluar hujan berkos rendah aku dah tak goyang lagi bila pergi kerja tengok luar hujan lebat.
Pagi tadi pun macam tu jugak. Siap-siap pakai semua mula melunjur laju di atas jalan. Rasa sejuk saja tapi berkat keyakinan yang tinggi bahawa baju hujan adalah kalis air, aku gelakkan saja.
Lagi 2 kilometer nak sampai tempat kerja aku dah rasa lain macam. Rasa bergenang saja air kat seat moto. Gelak lagi. Bergenang pun bergenang la bukan masuk dalam seluar. Sambung gelak.
Sampai tempat kerja tengah bukak-bukak baju dan seluar hujan aku rasa lain macam. Rasa macam peha berpeluh baru lepas main bola. Tenang. Tenang. Bukak baju hujan pelan-pelan. Bukak seluar hujan pelan-pelan. Tarik nafas dalam-dalam. Tengok seluar hujan. Ada lubang sebesar penampar budak sekolah kat celah kangkang seluar hujan sambil seluar jeans dalam basah membentuk bulatan air.
Steady jalan pelan-pelan kontrol basah. Terasa air mengalir dari peha ke betis. Betis ke buku lali. Buku lali ke lantai sambil kepala menunduk tengok tanah. Macam cilaka.
Masuk tandas terus meluru ke hand dryer. Rapat ke dinding. Kasi on itu hand dryer. Makin lama makin rapat ke dinding. Siapa la punya idea sangkut hand dryer kat dinding. Tak praktikal langsung. Makin lama makin rapat. Makin rapat. Makin rapat.
"Kreukkk" pintu toilet terbukak.
"Ai bro, pagi-pagi dah bersetubuh dengan dinding?" sorang brader sapa aku.
Tak pasal-pasal kepala dia berdarah terhantuk kat cermin tandas.
Selalunya bagi penunggang motosikal tegar macam aku bila tengok hujan mula la goyang. Nak-nak time nak pergi kerja. Risau saja seharian basah kuyup dalam ofis.
Yang mana biasanya naik moto mula keluarkan kereta sambil mulut terkumat kamit menyesal keluar lambat dari rumah.
Area Pasir Gudang ni kalau jam memang lain macam. Tambah-tambah kalau hujan mesti kiraan kereta atas jalan jadi double. Mamat yang jadi banci jalan raya mesti tak sempat nak berbual-bual.
Tapi aku steady saja. Semenjak dah beli baju dan seluar hujan berkos rendah aku dah tak goyang lagi bila pergi kerja tengok luar hujan lebat.
Pagi tadi pun macam tu jugak. Siap-siap pakai semua mula melunjur laju di atas jalan. Rasa sejuk saja tapi berkat keyakinan yang tinggi bahawa baju hujan adalah kalis air, aku gelakkan saja.
Lagi 2 kilometer nak sampai tempat kerja aku dah rasa lain macam. Rasa bergenang saja air kat seat moto. Gelak lagi. Bergenang pun bergenang la bukan masuk dalam seluar. Sambung gelak.
Sampai tempat kerja tengah bukak-bukak baju dan seluar hujan aku rasa lain macam. Rasa macam peha berpeluh baru lepas main bola. Tenang. Tenang. Bukak baju hujan pelan-pelan. Bukak seluar hujan pelan-pelan. Tarik nafas dalam-dalam. Tengok seluar hujan. Ada lubang sebesar penampar budak sekolah kat celah kangkang seluar hujan sambil seluar jeans dalam basah membentuk bulatan air.
Steady jalan pelan-pelan kontrol basah. Terasa air mengalir dari peha ke betis. Betis ke buku lali. Buku lali ke lantai sambil kepala menunduk tengok tanah. Macam cilaka.
Masuk tandas terus meluru ke hand dryer. Rapat ke dinding. Kasi on itu hand dryer. Makin lama makin rapat ke dinding. Siapa la punya idea sangkut hand dryer kat dinding. Tak praktikal langsung. Makin lama makin rapat. Makin rapat. Makin rapat.
"Kreukkk" pintu toilet terbukak.
"Ai bro, pagi-pagi dah bersetubuh dengan dinding?" sorang brader sapa aku.
Tak pasal-pasal kepala dia berdarah terhantuk kat cermin tandas.
Saturday, May 1, 2010
Teka teki hujung minggu
Sebelah rumah aku sekarang didiami oleh sekumpulan buruh seramai 20 orang serumah (mengikut kata kawan serumah aku).
Hari tu aku ada berbual dengan salah seorang abang buruh tersebut. Aku syak orang Indonesia.
Aku: Orang mana bang?
Abang buruh: Orang Johor.
Aku: Orang Johor?
Abang buruh: (Angguk).
Jauh di sudut hati dia aku tau yang dia maksudkan ialah Wong Jowo (Orang Jawa).
Adakah nama Johor berasal dari perkataan 'Jowo'?
Hari tu aku ada berbual dengan salah seorang abang buruh tersebut. Aku syak orang Indonesia.
Aku: Orang mana bang?
Abang buruh: Orang Johor.
Aku: Orang Johor?
Abang buruh: (Angguk).
Jauh di sudut hati dia aku tau yang dia maksudkan ialah Wong Jowo (Orang Jawa).
Adakah nama Johor berasal dari perkataan 'Jowo'?
Friday, April 30, 2010
1Mei lesia
Koc komuter untuk wanita
KUALA LUMPUR: Buat pertama kali Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menyediakan koc komuter khusus bagi penumpang wanita bagi laluan Sentul-Pelabuhan Klang mulai hari ini.
Gerabak yang bertemakan ‘Wanita Sahaja Sepanjang Masa’ boleh dikenal pasti menerusi pelekat merah jambu pada tingkap dan pintu komuter.
Menurut KTMB, lokasi koc di platform dapat dikenal pasti melalui kain rentang yang dipasang pada platform serta tiang platform yang berwarna merah jambu.
“Namun penumpang wanita tidak diwajibkan menggunakan koc ini kerana mereka boleh memilih untuk menggunakan koc biasa yang lain,” menurut kenyataan KTMB.
Statistik KTMB menunjukkan 60 peratus pengguna perkhidmatan komuter terdiri daripada wanita.
Kanak-kanak lelaki berumur kurang daripada 12 tahun yang membuat perjalanan bersama ibu atau keluarga wanita mereka juga dibenarkan menaiki koc merah jambu ini.
Koc untuk wanita diletakkan di bahagian tengah komuter manakala koc di hadapan dan belakang adalah koc biasa yang boleh digunakan bersama penumpang lelaki dan wanita.
Menurut KTMB, penyediaan koc khusus untuk wanita adalah bertujuan memberi keselesaan dan jaminan keselamatan kepada penumpang wanita daripada risiko gangguan seksual atau terpaksa bersesak-sesak dengan penumpang lelaki. — Bernama
----------------------------------------------------------------------------------
Berikut adalah respons para pengguna:
Makcik rasa bagus la perkhidmatan ni. Biasanya makcik naik komuter terasa macam ada saja mata-mata liar yang memerhatikan tubuh makcik - Makcik Bedah - makcik yang curiga.
Saya tak suka la, bila masuk saja koc ni, terasa macam lambat lagi nak bertemu jodoh - Kak Jem - andartu susah hati.
Saya harap para gadis hot tidak terpengaruh dengan perkhidmatan ini. Betul-betul seksis - Abang Ali - sepasang mata liar.
----------------------------------------------------------------------------------
Bagi pendapat aku tak guna pun KTMB lancarkan perkhidmatan macam ni kalau tren tetap sampai setiap sejam lebih.
Selamat Hari Pekerja khususnya pekerja-pekerja yang setiap pagi berasak-asak naik komuter dan pekerja lelaki yang kena tunggu tren seterusnya sebab ruang dah berkurangan sebab aplikasi koc merah jambu. Selamat!
KUALA LUMPUR: Buat pertama kali Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menyediakan koc komuter khusus bagi penumpang wanita bagi laluan Sentul-Pelabuhan Klang mulai hari ini.
Gerabak yang bertemakan ‘Wanita Sahaja Sepanjang Masa’ boleh dikenal pasti menerusi pelekat merah jambu pada tingkap dan pintu komuter.
Menurut KTMB, lokasi koc di platform dapat dikenal pasti melalui kain rentang yang dipasang pada platform serta tiang platform yang berwarna merah jambu.
“Namun penumpang wanita tidak diwajibkan menggunakan koc ini kerana mereka boleh memilih untuk menggunakan koc biasa yang lain,” menurut kenyataan KTMB.
Statistik KTMB menunjukkan 60 peratus pengguna perkhidmatan komuter terdiri daripada wanita.
Kanak-kanak lelaki berumur kurang daripada 12 tahun yang membuat perjalanan bersama ibu atau keluarga wanita mereka juga dibenarkan menaiki koc merah jambu ini.
Koc untuk wanita diletakkan di bahagian tengah komuter manakala koc di hadapan dan belakang adalah koc biasa yang boleh digunakan bersama penumpang lelaki dan wanita.
Menurut KTMB, penyediaan koc khusus untuk wanita adalah bertujuan memberi keselesaan dan jaminan keselamatan kepada penumpang wanita daripada risiko gangguan seksual atau terpaksa bersesak-sesak dengan penumpang lelaki. — Bernama
----------------------------------------------------------------------------------
Berikut adalah respons para pengguna:
Makcik rasa bagus la perkhidmatan ni. Biasanya makcik naik komuter terasa macam ada saja mata-mata liar yang memerhatikan tubuh makcik - Makcik Bedah - makcik yang curiga.
Saya tak suka la, bila masuk saja koc ni, terasa macam lambat lagi nak bertemu jodoh - Kak Jem - andartu susah hati.
Saya harap para gadis hot tidak terpengaruh dengan perkhidmatan ini. Betul-betul seksis - Abang Ali - sepasang mata liar.
----------------------------------------------------------------------------------
Bagi pendapat aku tak guna pun KTMB lancarkan perkhidmatan macam ni kalau tren tetap sampai setiap sejam lebih.
Selamat Hari Pekerja khususnya pekerja-pekerja yang setiap pagi berasak-asak naik komuter dan pekerja lelaki yang kena tunggu tren seterusnya sebab ruang dah berkurangan sebab aplikasi koc merah jambu. Selamat!
Tuesday, April 20, 2010
Siri 'Mengacum'.. bukan Mengancam tau?
Ok. Ni cita bosan. Pergi baca Sokernet lagi best.
Pagi tadi 2bijik 'back to back' kontena sarat berisi 25liter jerrycan entah macam mana boleh terperosok masuk dalam lubang kat dalam kilang atas kebijaksanaan jabatan logistik yang memarkir kontena atas tanah yang lembut walaupun bersimen.
Jabatan logistik bertanggungjawab mengangkat balik kontena dan membawa balik ke gudang (warehouse).
Aku selaku 'kuli kualiti' pun bertanggungjawab mengambil gambar keadaan produk dalam kontena tu.
Tiba-tiba datang orang logistik tanya aku sama ada kontena tu dah boleh dilepaskan ke pelanggan ke belum.
Untuk main selamat aku cakap la keadaan dari luar memang elok. Kat dalam manalah tahu ada jerrycan yang bocor ke, kemik ke. Aku jadi 50-50.
Dia anggap yang aku dah luluskan keadaan kontena. Dia cakap lagi kalau dah ok jom pergi pejabat logistik untuk tandatangan 1 dokumen sebagai 'approval' dari kuli kualiti yang kontena tu dah selamat dilepaskan. Cepat-cepat dia tarik aku suruh ikut dia ke pejabat.
Aku selaku budak baru mengikut saja sambil hati dupdap dupdap.
Mujur tindakan aku betul dengan menelefon bos aku dulu sama ada aku perlu tandatangan surat tu.
Bos aku cakap kuli kualiti mana perlu buat keputusan. Lagipun belum tau macam mana keadaan isi dalam kontena tu. Kalau pelanggan reject 2bijik kontena tu syarikat akan rugi tambah tolak RM 20k dan semua tanggungjawab terletak atas bahu aku sebab bagi approval pelepasan kontena tu.
Mujur aku belum tandatangan apa-apa. Perangkap gagal ye makcik dan pakcik?
--------------------------------------------------------------------------------
Pengajaran: Dalam kerja semua orang cuba cuci tangan atas apa-apa masalah dan sila selamatkan diri anda dahulu. Safety first. Ingat tau adik-adik?
Kronologi senario kes terburuk:
Logistik parking kat lubang ---> kontena tumbang ---> Logistik angkut balik ---> bawak pergi warehouse ---> logistik malas nak punggah jerrycan ---> logistik paksa kuli kualiti sign surat approval ---> logistik cuci tangan ---> pelanggan komplen ---> kuli kualiti bertanggungjawab ---> logistik gelakkan kuli kualiti
Babi punya logistik.
Pagi tadi 2bijik 'back to back' kontena sarat berisi 25liter jerrycan entah macam mana boleh terperosok masuk dalam lubang kat dalam kilang atas kebijaksanaan jabatan logistik yang memarkir kontena atas tanah yang lembut walaupun bersimen.
Jabatan logistik bertanggungjawab mengangkat balik kontena dan membawa balik ke gudang (warehouse).
Aku selaku 'kuli kualiti' pun bertanggungjawab mengambil gambar keadaan produk dalam kontena tu.
Tiba-tiba datang orang logistik tanya aku sama ada kontena tu dah boleh dilepaskan ke pelanggan ke belum.
Untuk main selamat aku cakap la keadaan dari luar memang elok. Kat dalam manalah tahu ada jerrycan yang bocor ke, kemik ke. Aku jadi 50-50.
Dia anggap yang aku dah luluskan keadaan kontena. Dia cakap lagi kalau dah ok jom pergi pejabat logistik untuk tandatangan 1 dokumen sebagai 'approval' dari kuli kualiti yang kontena tu dah selamat dilepaskan. Cepat-cepat dia tarik aku suruh ikut dia ke pejabat.
Aku selaku budak baru mengikut saja sambil hati dupdap dupdap.
Mujur tindakan aku betul dengan menelefon bos aku dulu sama ada aku perlu tandatangan surat tu.
Bos aku cakap kuli kualiti mana perlu buat keputusan. Lagipun belum tau macam mana keadaan isi dalam kontena tu. Kalau pelanggan reject 2bijik kontena tu syarikat akan rugi tambah tolak RM 20k dan semua tanggungjawab terletak atas bahu aku sebab bagi approval pelepasan kontena tu.
Mujur aku belum tandatangan apa-apa. Perangkap gagal ye makcik dan pakcik?
--------------------------------------------------------------------------------
Pengajaran: Dalam kerja semua orang cuba cuci tangan atas apa-apa masalah dan sila selamatkan diri anda dahulu. Safety first. Ingat tau adik-adik?
Kronologi senario kes terburuk:
Logistik parking kat lubang ---> kontena tumbang ---> Logistik angkut balik ---> bawak pergi warehouse ---> logistik malas nak punggah jerrycan ---> logistik paksa kuli kualiti sign surat approval ---> logistik cuci tangan ---> pelanggan komplen ---> kuli kualiti bertanggungjawab ---> logistik gelakkan kuli kualiti
Babi punya logistik.
Subscribe to:
Posts (Atom)