Saturday, July 18, 2009

Sebuah Entri Berinformasi Dari saya

Tahukah anda apakah itu 'Bak Kut Teh'?
Alah kan bersepah2 kedai makan tepi-tepi jalan ada tulis benda tu.

Benda tu sebenarnya ialah 'pork ribs soup' atau nama Melayu nya 'sup rusuk babi'.
Informasi lebih lanjut tentang BKT boleh dibaca langsung dari sini.

Tujuan aku menulis entri ni disebabkan seorang kawan aku hampir-hampir mahu membeli mee segera bertulisan itu. Bila aku tegur:

"Weh, tu babi la"

Dia jawab:
"Mana ada..BKT ni herba la"

Kalau di semenanjung mungkin tak ada masalah memandangkan makanan non-halal dilabel besar-besar agar orang Islam tak beli. Tapi kat tempat aku menghuni sekarang benda2 seperti itu tidak dilabel. Contohnya rak babi dalam tin dijual di antara sardin dalam tin dan kacang peas dalam tin. Nasib baik kat tin tu ada gambar binatang pink itu.

Jadi adik-adik beragama Islam, jangan makan babi ya? Abang serius ni.

4 comments:

Dyat said...

Salam.
Camtu sekali ye... tak asing.

bulatan™ said...

owh..baru ku tau...bak kut teh...macam biskut pon ade bnyiknyer...

Mr Final said...

haah pk td biskut + air teh

Anonymous said...

haha..itu adalah peristiwa di servay supermarket dimana 'manusia pelik' itu dengan yakin dan kimaknya mengatakan bak kut teh itu adalah herba..haha..best doe baca blog kau..haha..