Saturday, August 22, 2009

Selamat berpuasa Semua!

Bila masuk bulan puasa mesti semua orang nak bercerita pasal pengalaman berpuasa masa kecik-kecik bukan? Walaupun kita dah tau yang cerita kawan kita akan berakhir dengan 'curi-curi makan ketika puasa' atau 'curi-curi minum ketika puasa' atau 'curi-curi mencarut ketika puasa' tapi cerita macam tu la yang paling 'in' untuk bercerita.

Kali ni aku nak cerita yang lain sikit dari unsur-unsur cerita di atas.

Cerita ni terjadi masa aku kat matrik dulu. Biasanya dari Kedah aku akan beli tiket KL saja untuk ke Melaka memandangkan dari KL ada tiket terus ke Masjid Tanah tanpa perlu masuk bandar Melaka. Tapi kali ni aku pun dah lupa macam mana aku boleh ter'sampai' ke bandar Melaka tanpa masuk KL dulu. Kemungkinan besar sebab aku tidur tak sedarkan diri atas bas sampai terlajak ke Melaka. Maklumlah.. tengah puasa.

Sampai saja kat Melaka Sentral aku terus turun cari bas Patt Hup (orang Melaka mesti tau bas ni) untuk balik ke Masjid Tanah memandangkan hari dah hampir-hampir senja. Oh ya aku lupa nak cakap yang aku sangat 'fail' dalam me'nilik' jadual perjalanan bas domestik. Mahu tak mahu aku terpaksa tunggu kat kerusi yang betul-betul dekat dengan bas supaya aku boleh tengok papan tanda bas dekat-dekat supaya aku tak salah naik bas macam kat Penang dulu (Afiq, sila terasa).

Tunggu punya tunggu punya tunggu...

"Masjid Tanah sekarang! Masjid Tanah sekarang" sorang brader yang keluar dari bas yang baru sampai dah pekik-pekik. Belum masuk brader yang selalu pekik "Aloooooorrrr Gajah" tu lagi.

Aku tengok orang dah berlari beramai-ramai meluru ke bas tu. Dah macam iklan 'Grand Sale' tu pulak. Aku pun panik. Kang kalau lambat naik tak pasal-pasal berdiri sejam atas bas.

Selepas berasak-asak, menyelit-nyelit dan menampar sorang budak suruh berdiri akhirnya aku dapat jugak tempat duduk.

Tengok jam dah pukul 7. Ah takpa, tak beli makanan pun boleh ja berbuka puasa dengan rokok. Aku bertenang.

"Allahuakbar, Allahuakbar" azan sayup-sayup berkumandang. Masa untuk beraksi bebeh!

Aku seluk poket seluar kiri ada henset. Seluk poket kanan..Kosong! Ah mungkin ada dalam pouch bag barangkali. Aku positif.

Bukak pouch, pun tak ada!

********************************************************************************

Hari itu pertama kali dalam sejarah hidup aku berbuka dengan korek hidung sambil calit kat dinding bas.

7 comments:

zam_jakal said...

ahaha..bas patt hupp...masuk ikot pntu blakang la..wakakka

zulbino said...

WTH~~!?!?!?

AK said...

siaallll punya cerita!!!
hahaha

PJA said...

AMPEH YOP..JNJI BUKAK POSE..

Ilyas Zubir said...

zam: stail matrik ah campak beg ikut tgkap la nak book seat haha
pak9,ak,pija: jadi la..sunat kot berbuka awal waktu

QifA said...

silap naik bas ka dulu?haha..tak igt.

isap rokok bukak posa?haihs...ada jugak orang camni..kenyang ka merokok.haha

AMARAN KEMENTERIAN KESIHATAN: MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN.

haha.

Ilyas Zubir said...

buat2 lupa plak..bas bayar singgit bleh pusing2 pulau tu la haha
memang tak kenyang..darurat lo..