Thursday, August 6, 2009

Kebelakangan ini aku selalu terfikir pasal 'apa nak jadi lepas dah grad' atau pun 'nak kerja apa lepas grad' atau juga 'kat mana nak kerja lepas grad'?

Samuk gila. Walaupun aku pernah masuk kem motivasi macam 'Smart Learning', 'Pengurusan masa yang baik', 'ke arah kehidupan yang lebih cerah' yang terlalu banyak menekankan benda-benda pelik dan method-method yang sangat mustahil dilakukan oleh pelajar sekolah menengah seperti membuat 'perancangan masa depan', 'nak kerja umur berapa?', 'nak kahwin umur berapa?'.

Adalah sangat tak kool bukan untuk mengagak masa depan. Cuba bayangkan anda tetapkan umur untuk anda mula bekerja adalah 25 tahun dan umur sewaktu anda bakal berkahwin ialah 26 tahun. Tup-tup betullah anda mencapai target tu. Bagus bukan?

Tak bagus!

Anda adalah sangat predictable dan menurut survey yang dijalankan oleh majalah wanita, isteri dan dotdotdot, 98% wanita menyatakan lelaki yang predictable sehinggakan waktu kentut mereka pun boleh di-predict adalah sangat tak kool dan menepati ciri-ciri mat belia yang membosankan dan mempunyai nafas berbau. Tentu anda tidak mahu digelar 'mat belia' seumur hidup anda bukan?

Baik. Berbalik kepada perancangan masa depan.

No comments: