Friday, October 30, 2009

Rumah Saya Episod 2

Ramai orang tertanya-tanya. Adakah aku tinggal di rumah panjang memandangkan macam tak logik saja sebuah rumah boleh muat 30 orang. Jawapannya YA. Aku pun baru perasan yang rekabentuk rumah teres adalah seakan-akan rumah panjang dengan 2 buah rumah di hujung dinamakan corner lot di mana biasanya 2 buah rumah ini adalah lebih mahal daripada rumah-rumah di tengah.

Bezanya mungkin rumah panjang tradisional yang mempunyai 10 buah rumah di dalamnya mempunyai bilangan penduduk kira-kira 50 orang manakala rumah panjang moden yang aku duduki yang mempunyai 10 buah rumah mempunyai bilangan penduduk hampir 100 orang memandangkan rumah aku saja dah mempunyai 30 orang. Dapat bayangkan? Tak dapat bayangkan sudah.

Jadi konsep di dalam rumah ini ialah 'siapa cepat dia dapat' atau bahasa orang putihnya first come first serve. Ini merangkumi semua termasuk jamban, bilik air dan dapur.

Jadi tidak hairanlah jika masuk saja jamban akan ada saja dialog seperti "wah, siapa yang tumpahkan air teh tak nak siram" atau "jongkong emas siapa yang terapung ni".

Bila masuk bilik air pulak kalau tinggalkan keperluan peribadi jangan hairan jika mendapati syampu yang baru dibeli seminggu dah kering, sabun mandi mengecut secara tiba-tiba ataupun berus gigi mempunyai rasa jamban. Jadi harus berhati-hati jika meninggalkan barang peribadi di tempat awam ya adik-adik?

Oh ya, rumah aku juga mengamalkan konsep 1Malaysia yang Pak Najib bebelkan setiap kali masuk TV tu. Tambah-tambah bila masuk dapur. Lagi best kalau terjumpa tin tertulis perkataan pork. Apa lagi tak reti-reti simbah dapur pakai air tanah? Ya la kan, aku bayar sewa, Johnny bayar sewa. Kalau dia nak makan pork pun apa la hak aku untuk menegah beliau nak makan makanan kegemaran beliau bukan?

Berbalik kepada topik 'siapa cepat dia dapat' tadi. Sebenarnya aku tengah menunggu turn nak masak megi sekarang. Apa ingat senang kah nak masuk dapur yang mempunyai 12 tukang masak pada satu-satu masa? Cilakak.. Perut aku dah start mengaum.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Agak-agak corner lot di rumah panjang tradisional berapa sewa sebulan?

3 comments:

pujah said...

ko bole tolong tgkp gamba umah ko tak? then post kt blog nih! aku nk tgk!

pija said...

ak pon nk tgok..xleh bayang la bro

Ilyas Zubir said...

sat2..bagi chance aku bernafas sat..tenet slow la skang..kan umah meriah