Thursday, August 26, 2010

Ribut Taufan Angin Kencang

Dulu aku pernah beli satu buku Self Improvement sebagai bahan bacaan masa lapang sambil-sambil boleh menjadi remaja yang lebih bertoleransi demi mengangkat dan menjulang gagasan 1Malaysia yang dapat melahirkan masyarakat yang menghormati orang tua dan jiran tetangga.

Tajuk buku yang aku beli tu 'How To Win Any Argument'.

Biasa la kalau dah nama bacaan ilmiah tadak maknanya nak baca laju-laju macam para peminat novel-novel imaginasi yang banyak menipu budak-budak(baca:Harry Potter).

Isi dalam dia boleh tahan la. Kalau dulu asal ada selisih faham rasa macam nak menumbuk saja hidung orang tu laju-laju tapi lepas baca buku ni aku dah boleh buat-buat kool balas cakap sampai orang hilang hujah.

Tapi aku rasa buku ni cuma boleh digunakan untuk melawan orang yang ada otak saja. Kalau orang yang tadak otak takleh pakai maa. Contohnya macam kat bawah:

Cerita 1:
Hari tu ada audit kat kilang aku. Aku bawak auditor pergi jumpa sorang manager ni. Sia-sia saja kena maki sebab 'kenapa tak call dulu'. Aku dah cuba explain tapi dia tak nak dengar. Last-last aku masih terasa nak tumbuk hidung dia laju-laju.

Cerita 2:
Aku hantar email ke manager yang sama pasal unsafe condition kat tempat kerja anak buah dia dengan harapan dia bakal berterima kasih kerana mungkin dah menyelamatkan anak buah dia dari terbunuh atau paling ringan cedera parah. Sudahnya dia call aku maki-maki kenapa hantar email kat dia. 'Tak sama level' katanya. Puas aku explain last-last aku dengar "listen, listen, why don't you send mail to Executive Director instead?". Sebab tak boleh nak tumbuk hidung dia laju-laju jari tengah saja mampu aku kirim melalui telefon.

Kesimpulannya aku menyesal gila beli buku ni. Rasa macam duit buang kat mangkuk jamban flush air kaler biru. Susah nak cari orang ada otak kat kilang aku. Haih~

2 comments:

zulbino said...

giler ego manager tu... huh

pitzez said...

kes kurang makan otak-otak ni..