Wednesday, November 18, 2009

Karangan Sekolah Rendah Saya

Di sebuah kampung tinggal seorang gembala kambing yang bernama Karim.
Kehidupan sehariannya mestilah menjaga kambing.
Ketika sedang melepak di padang rumput beliau merasa amat bosan hingga tertidur.
Tiba-tiba beliau mendapat satu idea.

"Tolong! Tolong! Harimau nak makan kambing aku!" jerit Karim.

Lalu berpusu-pusulah orang kampung ke padang rumput untuk menolong Karim menyelamatkan kambing-kambingnya.

"Ha ha ha, aku tipu sajalah. Bosan sangat melepak pun boleh dapat duit" kata Karim lagi.

Lalu kecewalah orang kampung pulang ke rumah masing-masing setelah diperbodohkan oleh Karim.

Keesokkan harinya kerja Karim seperti biasa, membawa kambing-kambingnya meragut rumput di padang rumput juga. Bosannya Karim juga seperti biasa. Melepak pun boleh dapat duit.

"Tolong! Tolong! Harimau nak makan kambing aku!" jerit Karim tiba-tiba.

Orang kampung seperti biasa datang beramai-ramai hendak menolong Karim. Memang dasar orang kampung tipikal.

"Ha ha, kena tipu lagi!" gelak Karim sambil berguling-guling (ROFL dalam bahasa YM).

Orang kampung pun seperti biasa, maklumlah tipikal, balik ke rumah masing-masing dengan kecewa.

Keesokan harinya, sedang khusyuk melepak.

"AAUUUMMM, aku nak makan kambing" kata harimau sekolah.
"Tolong! Tolong! Harimau betul-betul nak makan kambing aku!" jerit Karim sambil peluh merembes deras.

"Ah, nak tipu lagi la tu, macam tak biasa" ujar Pak Ali sang penoreh getah yang sedang menoreh getah.
"Aaaaa, tak dengar, tak dengar" kata Mak Bedah sambil membuat karipap, sebelah tangan tutup telinga.

Ending - Kambing Karim habis dimakan harimau dan Karim menyesal tak sudah.
(Cerita yang aku dengar dari tadika, tak tahu betul ke tidak, betul ke tidak?)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Hari ini aku mengantuk pelik. Lepas lunch terus tidur kat ofis.

"Nenong nenong" bunyi siren untuk fire drill.

Aku bangun malas-malas, masuk jamban buang apa yang terpendam.
Cuci muka.
Belek muka kat cermin.
Turun tangga pelan-pelan.
Sampai kawasan berkumpul semua orang dah ada.
Aku antara orang yang terakhir sampai.

Hari ini latihan kebakaran kali KEDUA berturut-turut tanpa 'api yang sebenar' selepas semalam.
Kalau esok macam ini lagi aku takkan jadi tipikal ditipu oleh Karim lagi.

Dan mungkin aku akan mati rentung.

2 comments:

dayahAdnan said...

bukan mmg da 'rentung' ka..
huhuhuhu

Ilyas Zubir said...

aku dah agak akan ada komen camni..
kojaq ang~!!!