Thursday, November 19, 2009

Kedah Urban Legend

Al kisah nak dijadikan cerita...

Sebelum kewujudan Melaka sebagai pelabuhan penting di Asia Tenggara, Kedah merupakan pelabuhan antara yang terawal wujud bagi tujuan perdagangan, import eksport, dan perniagaan (sama saja 3 benda ni).

Maka berduyun-duyunlah para pedagang dari seluruh pelosok dunia membanjiri Kedah bagi tujuan yang sama. Dari Arab, Eropah, Australia, dan Brazil. Tidak ketinggalan saudagar dari India yang datang menyebarkan agama Hindu berikutan penemuan candi di Lembah Bujang (sila buka buku sejarah masing-masing ya).

Tapi tidak ramai tahu bahawasanya penduduk di Kepulauan Borneo adalah merupakan antara saudagar dan pelaut yang ramai datang berkunjung di Kedah terutamanya penduduk Sarawak.

Hal ini berikutan penemuan 2 kawasan di Kedah yang disyaki ada kaitan dengan orang Sarawak..

------------------------------------------------------------------------------------------------

Suatu ketika dulu..

Ramli Abas, anak jati Kodiang ditugaskan oleh pemerintah Kedah untuk menjelajah ke seluruh Kedah untuk melukiskan peta negeri berikutan timbul isu pergolakan kuasa dan perebutan wilayah yang berlaku sehingga ada yang membunuh, merompak dan mencuri telur ayam.

Ramli pun mulakan penjelahan sambil membuat lakaran kasar peta negeri. Masuk hutan keluar hutan, masuk paya keluar paya, masuk bandar keluar bandar.

Di sepanjang perjalanan beliau menemui ramai orang untuk bertanyakan soalan yang sama iaitu "Apa nama tempat ni?"

Setelah hampir 12 purnama menjelajah sudah hampir siaplah peta negeri. Sedang dalam perjalanan pulang ke Kodiang barulah Ramli sedar bahawa terdapat 2 kawasan yang belum diterokainya dan beliau sendiri tidak tahu nama tempat tersebut.

Dengan hampa beliau pun berpatah balik. Masuk hutan keluar hutan, masuk paya keluar paya, masuk bandar keluar bandar maka sampailah beliau di tempat pertama yang belum diberi nama.

Penduduk di situ amat ramah dan menjemput beliau untuk bermalam di situ. Pelik bagi Ramli kerana penduduk di situ walaupun ramah tetapi Ramli haram tidak faham langsung apa yang diperkatakan oleh orang-orang kampung sehinggakan beliau sendiri nak bercakap pun perlu menggunakan bahasa badan dengan menggerakkan tangan dan kaki.

"Apa..nama..tempat..ni?" tanya Ramli kepada ketua kampung.
Ketua kampung kerut dahi. Tak berapa jelas dengan soalan Ramli.

"Tempat..ni..nama..apa? Dah..ada..nama..ka..dakgi?" tanya Ramli bersungguh-sungguh lagi.
"Ohh..nama tempat? Sikda* lah" jawab ketua kampung.
" 'Sik' dah la? Nama tempat ni 'Sik' la?" tanya Ramli lagi.
" Sikdaaa*" kata ketua kampung.
"Ok, 'Sik' la kan?" kata Ramli sambil mengangguk kepala tanda setuju sambil menulis 'Sik' pada lakaran petanya.

Keesokkan harinya pagi-pagi lagi Ramli meneruskan perjalanannya ke sebuah lagi tempat yang tidak diketahui namanya. Masuk hutan keluar hutan, masuk paya keluar paya, masuk bandar keluar bandar akhirnya sampailah Ramli ke tempat yang dituju.

Tidak seperti di tempat sebelumnya, orang-orang di situ ganas dan tidak menerima tetamu. Ramli tak ambik port. Dalam nada tergesa-gesa Ramli bertanya dari jauh.

"Tempat ni nama apa oii?? Apa nama tempat ni oii??" tanya Ramli sambil bergaya seperti tarzan dari atas batu.

Seperti yang dijangka Ramli dikejar beramai-ramai oleh orang kampung. Maka berteraburlah Ramli lari. Setelah lama berkejar-kejaran orang kampung mula membaling batu ke arah Ramli. 'Run Forrest, Run!' - iklan-

Sambil membaling batu orang kampung berteriak "Tikam* batu! Tikam* batu!"
Maka terdengarlah oleh Ramli. "Tempat ni bernama Tikam Batu rupanya"

Setelah kesemua orang kampung keletihan maka selamatlah Ramli pulang ke Kodiang membawa sebuah peta lengkap beserta nama kesemua tempat di Kedah.

Begitulah terciptanya nama 'Sik' dan 'Tikam Batu'...kot?

Tamat.

---------

Kamus bahasa Sarawak:

Sikda - tak ada/tiada
Tikam - Baling

4 comments:

izwan khan said...

mari blaja history bersame2..
aha

DynaTaha said...

menarik~ :)

Anonymous said...

aii tikam batu tu dh dekat area2 kuala muda dh ni...

Anonymous said...

perghh...ak rasa org sik pon x tau crita nih....