Friday, November 13, 2009

Mamai Manyau Mabuk

Aku sentiasa percaya dengan prinsip 'Kalau kita dah faham buruknya seseorang tu, tak ada sebab lagi nak membenci dia'.

Jadi aku sentiasa benci seseorang tu cuma sekali. Lepas tu aku akan abaikan ja terus lepas cakap 'pi mati la hang'. Setel.

Aku teringat lagi interview betul-betul yang pernah aku hadiri dulu. Dah la panel tu muka macam Harun Salim Bachik. Memang betul-betul psiko Harun Salim Bachik bila buat muka serius. Dalam hati aku cuma berharap dia nak buat lawak sampai aku gelak tergolek-golek dalam bilik interview tu. "Kamon Harun, buat aku gelak plis".

Setakat tanya latar belakang diri sendiri memang tadak hal. Tiba-tiba boleh pulak dia tanya isu semasa.

"Siapa Yang diPertuan Agong sekarang?"
"Raja Perlis"
"Siapa nama Sultan Perlis sekarang?"
"Bukan Sultan, RAJA Perlis."
"Oh boleh pulak nak betulkan saya eh?" muka ketat.

"Apa isu semasa yang setiap hari keluar surat khabar sekarang?"
"Kes buli?" aku jawab 50-50.
"Pernah pukul budak masa sekolah dulu?"
"Tak pernah" Jujur.
Harun bangun dari kerusi, berdiri tepat depan aku.
Tunduk badan muka dia betul-betul depan muka aku.
"I don't believe you"
Aku dah mula gelak terkekeh-kekeh.
"Saya dulu pun sekolah macam awak, kalau muka macam awak ni mustahil tak pernah pukul budak. Nak tipu saya?"

Dan sumpah aku tak terkejut bila Syapik bagitau aku yang aku gagal interview tu lepas check result kat internet.
Tipikal.

Kenapa. Kita dah 52 tahun merdeka tapi mentaliti tetap sama. Gaya pemikiran macam budak tak sekolah. Apa hang ingat yang ke hulu ke hilir pakai jubah serban semua baik-baik? Semua banyak ilmu? Yang pakai t-shirt lusuh tu mat rempit? Budak lulusan darjah 5? Kenapa mesti menghukum orang melalui cara penampilan? Kenapa mesti nak racism? Kenapa tengok bola pun nak bakar kerusi?

Masa mula-mula aku bukak akaun CIMB dulu pun macam tu. Pagi tu aku tolong bapak aku basuh barang persiapan untuk meniaga petangnya. Baru tersedar tu hari last untuk aku cairkan cek pendahuluan PTPTN sebab minggu depannya aku dah nak mendaftar masuk universiti. Dengan terkocoh-kocoh aku terus pergi bank dengan t-shirt lusuh, seluar jeans penuh tepung.

"Err.. Adik nak bukak akaun ya? Minimum duit untuk bukak akaun RM250.. Boleh ke?" sambil pandang aku atas bawah. Macam cilaka.. Perlukah aku pakai kemeja lengkap bertali leher untuk bagitau yang aku ada duit lebih dari RM250?

Sekarang aku agak runsing. Kalau masuk interview kalau dia tanya isu semasa mesti aku kosong markah sebab aku dah berenti baca surat khabar. Bukak-bukak penuh cerita politik. Kalau dulu ok lagi. Sekarang bukak-bukak tengok berita pakcik lebai bergaduh. Kan tak manis dipandang. Patut la sampai sekarang aku terfikir kenapa Anwar tak mahu bersumpah macam ni:

"bahawasanya saya Anwar tak pernah menyerang jubur mana-mana lelaki. Kalau saya bohong laknat Tuhan atas saya."

Lepas dia sumpah terus boleh bersih nama. Hakim pun tak boleh nak angkat dia naik mahkamah kan? Penyokong Anwar sila beri pendapat untuk selesaikan kusut dalam kepala aku.

Serius aku sangat terasa dengan bun yang aku beli semalam tak disentuh langsung. Maaf. Bukan aku taknak bawak pergi jauh. Badan aku tak sihat. Dah la hujan agak lebat dan kita cuma ada motor.

Kepala tengah tingtong. Tekak dah rasa macam palat tapi asap tetap keluar masuk. Shit.

Masih menunggu panggilan interview. Saya tak kuat makan. Saya tak suka mengular. Hari ini kerja saya mencuci lantai saja, lengkap bercoverall dengan helmet dan goggle. Serius saya tak kesah. Marilah panggil saya interview.

2 comments:

n a d i a said...

ganbatte kudasai yopiscky-sama

Ahya said...

btol.
bukak2 srt kabo asyik politik.
x sior teman~