Monday, January 11, 2010

Monday Glory

Aku tak punya ramai kawan kat Alor Setar.
Kalau ada pun Syapik dengan Pidud saja.
Tapi aku ada hot spot yang best kalau nak sembang motivasi, mengarut-ngarut, kat kedai bunga raya.
Owh tu bukan kedai jual bunga, tu kedai gunting rambut sebenarnya. Abang aku yang kenalkan masa di bangku sekolah dulu.

Abang Mani atau 'Mani aney' memang syok kalau layan bersembang.
"You tak gunting rambut pun takpa, datang saja sini kita boleh sembang-sembang".
Dia punya servis memang tip-top. Tapi yang tak tahannya setiap kali sembang dengan dia mesti kena bawak air minum paling kurang sebotol besar. Mesti kering tekak yop! kalau sembang dengan dia.

Nak dijadikan cerita petang tadi entah setan mana ajar aku tidur pukul 7, bangun pukul 9 malam. Bosan punya pasal, aku cari pasal lepak kedai bunga raya sebab dah lama tak layan sembang dengan Mani aney. Last pun sebelum aku pergi Sarawak itu hari. Ada la dekat 7 bulan.

Seperti biasa tekak dah kering dan dah lama pulak rasa lepak kat situ. Kebetulan kat tepi bunga raya ada kedai runcit. Bukak peti sejuk terkejut aku tengok ada 'Istak' kat situ.

Tau 'Istak'? Ala yang itu hari kecoh-kecoh pasal 'bir halal' tu. Kes ada ustaz sorang yang bengkak gila dengan istilah 'bir halal'. Kan menimbulkan kekeliruan orang ramai. Mana boleh 'bir' dilabel halal. Agaknya ustaz tu dulu masa kecik-kecik mesti tak pernah minum 'root beer' A&W. Dia punya tin pun macam style saja.

Baiklah. Baiklah.
Bukan bir la. Minuman Istak.
Ambik Istak setin, Coke botol besar satu.

"Berapa?" Aku tanya.
Mamak tu tekan kalkulator lebih kurang.
"8 ringgit 7 kupang"

"Sat. Coke 1 berapa?"
"3 ringgit 2 kupang"
"Istak?"
"5 ringgit 5 kupang"

Bayar duit. Blah.

Watdeff.. Sapa kata Istak bukan bir?

7 comments:

dayahAdnan said...

yop, ang minum bir tu ke..
aku ada terbaca org kata bir yg 0% alcohol tu sebenarnya bukan betul2 xda alcohol..still ada traces of alcohol..wallahualam

hazreen hensem said...

so sebenaqnya istak tu bir halal ke tak halal?
awat dok mahai sampai lagu tu?

Ilyas Zubir said...

aku dah minum minuman tu (ustaz tak bagi cakap tu bir).
tak tau la ada alkohol ka dak tapi aku tak mabuk langsung n cergas seperti biasa selepas minum.
yakin sudah haha

dayahAdnan said...

aku google tadi...

http://images.google.ru/imgres?imgurl=http://www.micclicks.com/images/istak_banner.jpg&imgrefurl=http://www.micclicks.com/&usg=__AzyN30WhNEzEFUoQQFKLG4IpLQI=&h=783&w=567&sz=100&hl=en&start=2&um=1&tbnid=zAIyFka6L-OWTM:&tbnh=143&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Distak%26hl%3Den%26rlz%3D1C1GGLS_enRU357RU357%26sa%3DN%26um%3D1%26newwindow%3D1


ada lambang halal :)
*aku baru tahu..sorry la ye*

Ilyas Zubir said...

haha takpa..aku dah tengok ada lambang halal tu yang aku langgah ja..haha

liyana said...

ak bkn kwn ko kat alor setar? haha

Ilyas Zubir said...

ang kat lostaq ka?
tak penah roger nak hangout2 pon haha