Tuesday, January 26, 2010

Sibuk walaupun tak buat apa-apa

Baru-baru ni musim interview.
Nak berak pun kadang-kadang tak sempat.
Keluar saja bilik air tengok henset mesti ada missed call.
Sekarang baru la aku terasa betapa pentingnya bahasa Inggeris.

Pada suatu hari entah macam mana gatal tangan aku cari kerja melalui internet.
Kena pulak syarikat tu syarikat Amerika.
Lepas dah lulus assesment depa nak phone interview aku.

Sebab dah nama pun syarikat Amerika nak set-kan masa pun mestilah ikut waktu Amerika.
Aku dah bajet pukul 10 pagi waktu Malaysia memandangkan jam badan aku biasanya boleh bangun paling awal pun pukul 9.
Tengah sedap-sedap tidur..

"Tutt..tutt" Baru pukul 9 timbul nombor pelik dari telefon.

"Good morning" suara aku serak-serak baru bangun tidur.
"Sorry because I call you earlier because bla bla bla" orang putih bercakap dalam slang Amerika.
"Oh ok."
"Introduce yourself"
What the fook! Aku tengah mamai terpaksa jugak cakap apa yang terlintas dalam otak.

"Ok. I give you 3 conditions of working environment. Please listen carefully. Number 1 bla bla. Number 2 bla bla. Number 3 bla bla"
Sepatah pun aku tak paham. Maklum la loghat Amerika.
"Pardon me sir. Can you repeat please? The line was not clear" aku auta dengan cemerlangnya.

Dah ulang lagi sekali pun aku tetap tak faham apa dia cakap dan aku pilih nombor yang aku gemar. Begitulah sampai habis interview.

Duration interview: Tak sampai 5 minit.

Pengajaran: Aku berjanji takkan pasang subtitle lagi sewaktu menonton American Pie.
Kenapa mesti American Pie? Sebab American Pie baru ada slang Amerika!

6 comments:

azie said...

ces, american pie je ke yang ada slang amerika?? haha

.:SeSwEeT LaVeNdEr :. said...

cait!!baek punye alasan..haha

Ilyas Zubir said...

muvi lain mungkin ada..
tapi tajuk pun dah amerika, kompom ada slang amerika punya

dewihati said...

american pie??
waaa muvee ape tu?????

buat2 innocent... kesh3

Ahya said...

ooo..ade ek interview cm tu??
whoahh...bgus gak. tak sempat sakit perut akibat neves. haha ;)

pujah said...

hahahaha..tak semengah btol ko ni..nak gak cite american pie