Tuesday, April 21, 2009

Sebuah Cerita Fiksyen Kanak-Kanak Atas Umur 18

"Huargghhh", mulut Abas ternganga luas. Terjaga dari mimpi yang panjang. Abas memulakan langkah ke bilik air.
Hari ini sudah hampir seminggu di kawasan perumahan Abas terputus bekalan air. Mulutnya terkumat-kamit berdoa agar pagi itu memberinya khabar gembira dari bilik air.

Pulas pili. Masih tiada hasil. 
Abas nekad.

Dengan berseluar pendek, tuala bersangkut di leher dan tak berbaju Abas menghidupkan motorsikalnya dan terus memecut keluar dari kawasan perumahan.

"Hari ni apa nak jadi, jadi" getus Abas di dalam hati.
15 minit kemudian Abas tiba di loji rawatan air JBA. Tanpa menongkat motorsikal beliau terus melompat dan bergolek-golek di atas tanah.

"Woii!" jerkah Abas seperti harimau yang mahu membaham mangsa. Ok tipu harimau tak reti sebut 'woi'.
"Sekarang bagitau aku siapa incas sini? Baik mengaku!" Abas menjerkah di depan khalayak ramai tanpa mengambil kira kesopanan dan kesusilaan di depan orang tua.

Seorang lelaki berumur pertengahan tampil ke depan sambil mengangkat tangan tinggi-tinggi.

"Saya! Saya! Nama saya Harun. Saya yang incas kat sini"

"Ni apa cerita sampai rumah aku dah seminggu tak dapat air?"

"Encik kena bersabar. Masalah ini bukannya kecik. Pam tu haa..dah la kena order kalau nak beli baru. Bukannya murah tau. Juta-juta jugak. Perdana menteri kita yang baru tu encik ingat ada ke gaji dia sampai juta-juta sebulan?"

"Abeh camna nak setel cepat problem ni?"

"Cuba encik pam air tu pakai pam basikal. Mana la tau dapat membantu"

Dalam sekelip mata Encik Harun terlentang tidak sedarkan diri sambil darah mencurah-curah keluar dari kedua-dua lubang hidungnya.

"Kurang ajar" ujar Abas pendek.

Bersambung..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Soalan kuiz penonton di rumah.

Apakah hukumnya menunaikan solat sambil muka berkerut-kerut menahan berak?

8 comments:

aridhlissukun said...

wow.dah ade cerepen

Ahya said...

yop..
ko siyes bingai eyh??
ekekeke..gelak golek2 aku..

btw, kuiz pnonton di umah tu adiahnye pe?

Ilyas Zubir said...

bingai bukan.
aku seorang yang serius wahaha
kuiz tu aa hadiah dia makan nasik di rumah masing2

pja said...

tnye ustaz la yop
pe hang tahan ka??
aissehhh

pujah said...

buduh..abas tu name atok aku..cis cake!

Anonymous said...

haha.

bengong hg matyop. nak tergelak aku.

Ilyas Zubir said...

pja: ang la ustazah..kata dulu skolah agama

pujah: sori weh..ni tadak kena mengena dengan atuk ang pun sbnarnya haha

hazreen: sila2..buat macam umah sndri

AK said...

kudos to abas!
kalo dia datang sini, gtau aku
nak mintak sain...

*bukan abas atuk pujah*