Thursday, June 18, 2009

Catatan buku log Latihan Industri Saya

Kamon..sehari lagi..Sabtu dah cuti~

Hari ini ialah hari keempat aku praktikal. Rasa macam dah lama gila.

Hari pertama biasalah berkenalan dengan kawan-kawan baru yang rata-ratanya berumur 21. Dem aku berasa sangat tua. Habis hari pertama.

Hari kedua awal-awal pagi rakan sekerja aku berlari-lari anak masuk bilik standby para trainee melepak sambil menjerit

"Cepat siap-siap.. Kita kena tangkap babi"

"Tangkap babi? Macam seronok saja. Daripada melepak sambil baca majalah Ujang dalam bilik baik tangkap babi, ada jugak hiburan" getus aku di dalam hati. Ya hari kedua aku dah pandai melepak sambil baca Ujang yang makin lama makin bodoh lawaknya.

Sampai di tapak menangkap babi aku kecewa. Bukanlah babi sebenar yang berwarna pink tu. Ni babinya:


Babi / Pig dalam bahasa inggeris
Aku bukan kata 2 orang tu babi la. Menda kat depan tu.

Hari ketiga pagi-pagi dah hujan renyai-renyai. Redah hujan. Tiba-tiba boleh pulak tayar moto pancit. Time tu jugak la hujan tiba-tiba nak lebat masa aku tengah pam tayar kat stesen minyak.

Hari keempat kerja half day sebab petang tadi aku dah mintak excuse nak melawat muzium petroleum atas alasan untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang minyak mentah@crude oil. Licik kan beta?

Esok apa plan ya kawan-kawan sekerja? Aku dah buntu ni.

*Timbul 1 isu yang susah dirungkaikan. Sila tengok gambar babi yang aku upload di atas. Mamat 2 orang tu sedang memakai pakaian:

a) Coverall
b) Overall

gila menda ni pun boleh jadi bahan kawan-kawan bertekak.

9 comments:

Dyat said...

Salam.
haha... memang babi pun.
jalan ke depan takleh reverse patah balik.

ko department pipe maintenance ke?

bulatan™ said...

kerja itu jgan kuat men ular-ular(mengular) ai yop...

F said...

waahh..heheh..sonok ape keje mcm yop.letih die same level je..aku dok opis pn balik umah pkl 10 dh tebungkang tdo..

Ilyas Zubir said...

dyat: bunyi dia masa lalu piping pn memang cam babi la haha takla..aku blajar suma operation kat plant dulu

bulat: mana ada la..aku standby ja tunggu technician ajak jalan2..

nana: sekurang2nya ang dok ofis tak bertambah hitam maa haha tp mmg enjoy la keja mencabar camni heh

QifA said...

ada museum petroleum?

kat aloq staq ada muzium padi. mak aku suka gila p situ.

Angah.Atiq said...

mantap gila alasan hang.. aku pakai alasan nak cari maklumat di perpustakaan je bro.. alasan nampak simple tapi penuh makna... banyak aktiviti yg aku buat di library

AK said...

aku lak bosan duk library mggu ni...
aku kene wat research mcm psm balik!
adeh!!!!

Ilyas Zubir said...

afiq:aku tak penah jejak pn muzium padi tu huhu

atiq:peh..dari lepak library aku sanggup lepak baca majalah ujang

ak:ksian gila..ada presentation eh?haha

amirulxvii said...

Aku xleh nk bg alasan nk g library mcm Atiq sbb library tu 10 langkah je dr tmpt aku. ahaha...