Monday, June 22, 2009

Cerita Fiksyen Kanak-Kanak Atas Umur 18 Jilid Kedua

"Lari!! Lari!! Ada orang mengamuk!" seorang belia kampung berlari ketakutan sambil memakai kain pelikat tak berbaju.

Pakcik Kasim yang baru saja mencucuh rokok Pall Mall hijau turut ketakutan. Rokok dicampak merata-rata. Makcik Bedah yang tengah membuat karipap juga sama. Berlari sambil menyiapkan karipap di tangan sambil menjerit-jerit.

Warung yang aku singgah tadi riuh dengan lelaki berumur bermain dam haji, anak-anak muda kampung yang tak habis-habis pulas minyak moto sambil 'suit' awek kampung semua telah hilang. Sunyi sepi.

Dari kejauhan kelihatan seorang pemuda berlari sambil menghayun-hayunkan parang. Mungkin itulah orang mengamuk yang dikatakan sebentar tadi.

"Mengamuk! Mengamuk!" pekiknya lantang. Haram tak kool langsung.

"Oi budak. Aku nak mengamuk ni. Apa pasal kau tak lari?" tanyanya sambil menghunus parang ke arah aku.

"Saya tak lari sebab saya tengah makan nasik. Jemput la sekali" jawabku tenang.

"Kau jangan macam-macam budak. Makan nasik nanti-nanti pun boleh. Pergi la lari dulu. Aku nak mengamuk ni"

"Tak boleh la macam tu encik, elaun praktikal saya bukannya banyak sangat pun. PTPTN pun belum masuk. Kalau makan 2 kali kena bayar 2 kali. Mana nak cekau duit?"

"Ya tak ya jugak. Makan la dulu. Lepas makan lari laju-laju ya?"

"Tak boleh jugak macam tu encik. Kang kalau saya kena appendiks siapa nak bayar operation? Elaun saya bukannya banyak sangat pun. PTPTN pun belum masuk."

"Habis bila kau nak lari?"

"Apa kata kalau encik kejar saya perlahan-lahan sambil berjalan? Cantik tak?"

"Kurang ajar!" pekiknya sambil menghayun parang.

Dengan pantas aku mencampakkan pinggan ke arah mukanya.

"Adeh..pedihnya mata. Banyaknya cabai kau makan" kata beliau sambil terguling-guling di atas tanah.

Aku meninggalkan not hijau di atas meja kemudian menghidupkan enjin moto sambil menyanyi riang.

5 comments:

AK said...

kau ni kan.. siot je kan...
ko nak mention pasal ptptn tak masuk lagi je kan...
bagus2
wat aku gelak dengan tenet curi ini...

Ilyas Zubir said...

bagus..dah cepat pn pickup ang..
keji seh curi tenet..

aridhlissukun said...

ptptn bile nk masuk bai

Ilyas Zubir said...

ah kecoh la ang..duduk umah parents rilek ah makan free haha

aridhlissukun said...

ahaha...lunch je aku balik umah makan nasik...best gile...save bajet sket