Tuesday, March 3, 2009

4 Mac

Terima kasih Moon sebab mengingatkan aku walaupun semalam berbunyi alarm memperingati hari ni.

Aku masih teringat hari2 jahat di sekolah dulu. Suasana subuh yang aku masih terasa sampai hari ini. Suara nyaring Ustaz Yusri mengejutkan semua untuk bangun solat jemaah di surau setiap pagi.

Tak perlu untuknya pergi dari 1 bilik ke 1 bilik mengejutkan semua. Cukup di hujung lorong. Cukup dari tingkat tiga asrama. Cukup dari depan rumahnya.

Aku masih ingat rasa disebat di betis dengan rotan, dengan getah paip sebab degil. Paling aku tak boleh lupa kejadian kantoi 16 orang beramai2 di 1 bilik kerana memekak di malam2 buta akibat cuti wesak esok harinya.

Malam itu ke16-16 orang dihukum ketuk ketampi 100 kali mengikut kiraan Ustaz di tempat parking warden. Tak termasuk 'turun setengah' dan 'naik setengah'. Macam mana rasanya libasan sekali extra akibat aku pakai seluar pendek tak tutup lutut. Selepas 100 kali setiap orang diberi pilihan.

"nak kena cubit ke libas?"
"libas ja la ustaz.."
"piapp"
melompat. Tapi aku tau cubitan ustaz lebih berbisa dari libasan sekuat hatinya.

Semua itu untuk kebaikan. Kalau tidak sampai sekarang aku belum faham yang waktu malam tak boleh nak memekak. Terima kasih ustaz atas pengajaran yang diberikan.

Hari ini genap 7 tahun pemergian ustaz. Semoga bahagia hidup ustaz di sana.

Al-Fatihah.

2 comments:

Mr Final said...

Alfatihah~

Dyat said...

crita ko ni mengingatkan aku akan ustz yusri skola aku...

bezanya cuma beliau masih aktif melibas...

alfatihah untuk ustz anda...