Monday, March 30, 2009

Catatan Seorang Yang BiziBodi

Kehidupan seminggu yang tak best.
Kerja. Kerja. Tengok movie. Kerja.
Tenet slow. Earth Hour. Tenet slow.

Entri ni pun aku buat di komputer lab yang sememangnya bohsia sebab siapa2 pun boleh pakai. Siapa2 pun boleh update blog dan layan friendster. Hmm...facebook juga.

Selama ini aku memang malas ambik berat tentang hal yang jadi di sekeliling.
Nampak awek cun selisih jalan, "fuyoh, awek." Cerita tamat. Itu saja.
Jadi kehidupan yang agak teruk membelenggu seminggu ni aku cuba sedaya upaya mengisi dengan benda yang bermanfaat.

Hari sabtu aku tiba2 terasa ringan kaki nak ke Kuantan. Sendirian. Bukan tengok jomheboh okeh!
Untuk julung2 kalinya aku menjadi sangat bizibodi tentang perawakan dan pemakaian orang ramai.

Tak, aku bukan pengkritik. Aku cuma pemerhati.

Seorang budak laki lingkungan umur 13-14 tahun memakai baju 'Saya Mahu Couple' berjalan bersama2 kawan2 yang juga dalam lingkungan umur tersebut. Aku yakin 'Couple' di baju itu bukanlah 'Band Couple' itu. Hoh budak2 sekarang, misai belum berputik, belum tahu kesengsaraan belajar add math sudah berani menonjolkan sifat desperado pada baju. Indie sangat la tu?

Seorang gadis memakai baju "Saya Sayang Emak Saya' sedang berjalan dengan seorang mat rempit yang bermuka pecah. Owh. Menantu pilihan emak barangkali ya?

Dan terakhir mat rempit membawa motosikal dengan terlekat sticker 'Don't Trust Girl' pada helmet sambil membonceng seorang awek.

Tak, aku bukan pengkritik. Aku pemerhati.

Memang kalau kau nak pakai baju apa pun tak la sampai menjejaskan kesuburan aku pun.

Dua tiga menjak ini rutin setiap hari bila celik saja mata aku akan on laptop. Check email memandangkan application latihan industri aku belum ada reply dari mana2 syarikat.
Tiba2 aku terbaca 'XXX click YES on you' di sebuah laman social networking.

Bila aku bukak profile dia tertulis shoutout 'AKU TAK PERLUKAN PERMISSION DARI SESIAPA UNTUK BUAT KEPUTUSAN. ITU HAK AKU!'.

Ek eleh. Tiba2 saja.
"Apa kau pikir dengan menjadi budak emo begitu kau menjadi lebih stylo dan menarik? Hell NO!"

Aku bukan pengkritik. Aku cuma pemerhati.

6 comments:

bulatan™ said...

g lyan jomheboh sorang2...

blah ar yop...


bior ah komen x kene ngan entry pon...

huh

Ilyas Zubir said...

manada..tak samseng la p jomheboh sorang2..erkk..ada ka samseng p jomheboh?

zam_jakal said...

g jom heboh seyhhhh

Dyat said...

mengganggu kesuburan?
haha...

AK said...

aku pon malas nak komen...
aku pemerhati...

pja said...

aku juga bukan pengkritik..aku juga cuma memerhati..

haish..masyuk la jln2 sorg erk..