Friday, March 13, 2009

Saat Pertama Aku Berkenalan dengan Spagetti

Pukul 10.30 malam. Siren berbunyi menandakan tamatnya waktu kelas prep malam.
Tidak seperti malam2 sebelumnya yang biasanya aku meluru ke kafe Kak Mie sebelum tamat waktu prep dan dicubit tetek oleh Pak Hasan ketua warden, malam itu aku keluar selepas pukul 10.30.

Sampai di kafe seperti yang dijangka orang berpusu-pusu beli mee goreng seperti pelarian somalia yang dah berapa hari tak jumpa makanan. Aku pasrah.
Naik semula ke tangga untuk ke dewan selera a.k.a dewan makan sekolah. Makan free ja la..tak payah keluar duit. Tak payah nak bertolak2 macam kat kafe.

Nasib kurang baik. Malam itu makan biskut. Cis patutla ramai ja kat kafe tadi.
Selesai makan biskut beberapa keping dengan air tipikal teh o panas aku kembali ke kelas.
Zaman itu budak2 form 5 boleh sambung stadi di kelas sampai pukul 12 sebab kalau di asrama tepat pukul 11.15 dah kena light-off.

Balik ja dari kelas perut aku dah meragam mintak nak isi lagi. Aku bukanlah jenis pelajar yang asal outing beli makanan sekapal pastu isi dalam locker penuh2.
Locker aku kosong. Memang tak ada makanan. Jadi kepada kawan2lah tempat aku mengadu.
Masuk dari bilik ke bilik tanya sesiapa yang punya maggi lebih dan sudi menderma kepada aku.
Sungguh malang. Semua bekalan maggi kawan2 dah out of stock.

Sampai di bilik Rizal dia sound:
"Dalam locker aku tu ada spagetti. Ambik la kalau nak"
Sebelum hari itu aku tak pernah tengok rupabentuk spagetti tu macam mana. Apatah lagi nak makan. Mahu tak mahu aku sebat jugak la spagetti tu. Kebulur punya pasal.
Oh ini rupanya spagetti. Peliknya. Macam lidi panjang2.
Aku bukak plastik. Ambik sebatang. Gigit sikit2 dan pelan2.

"Oi apa tak sedap pon spagetti ni? Macam makan beras ja?"

7 comments:

mOOn said...

ish..ang sebut pak hasan, aku t'ingat dia kta kami(aku,papa, lyana) cm badak..kuang asam gla...

aku rndu cafe kak mie..even bli nasi+teloq mata+sambal pn, da rasa cm sdap gla da...ish....

Anonymous said...

heh,
lawak2,

beras pon kunyah2

Tuah Izwan said...

jakun tul ang nie....
:P

bulatan™ said...

haha...tobak ah yop...cam best jek...try jgak ah lpas nieh...

azzu said...

sian..
biasala.. org lorong seri mmg cmni..
haha

Ilyas Zubir said...

moon:pasal komen pak hasan tu aku tadak komen la haha nasik kakmie mmg terbaik ah

juan&azu: ya la aku org kampung~

bulat:sila2 cuba jangan segan2

Dyat said...

haha...

member tu pun satu tak bagi manual utk wat spaghetti... kuikui