Thursday, March 12, 2009

Petanque?

Petanque ialah satu permainan yang mungkin baru di Malaysia tetapi ia telah dimainkan di Perancis lebih berabad lamanya.
Petanque biasanya dimainkan di atas gelanggang pasir. Tidak pernah dibuat orang di mana2 negara untuk bermain di atas simen atau di atas mozek kerana bola petanque atau dipanggil 'boule' itu agak berat dan mungkin boleh merosakkan lantai tersebut.

Untuk mengetahui peraturan dan cara permainan permainan ini sila google sendiri.

Satu hari seorang bijak pandai secara tidak sengaja duduk di sebelah aku dan secara tiba2 terkeluar topik tentang petanque.
Hari itu aku mengetahui asal usul permainan itu walaupun aku masih belum mengerti sepenuhnya peraturan yang ada dalam permainan Petanque.

Sebelum pendudukan atau penjajahan Portugis di Melaka pada tahun 1511, penduduk Melaka sebenarnya telah lama maju. Maju dalam konteks ini bukan sahaja maju dalam sistem pentadbiran atau perdagangan, bahkan dari segi permainan.

Dalam buku teks sejarah ada tercatat sukan sepak takraw berasal dari Tanah Melayu walaupun kini setiap tahun sukan ini dipelopori oleh Thailand. Sukan-sukan lain seperti congkak, konda-kondi dan batu seremban turut dikaitkan walaupun ada yang mengatakan sukan atau permainan ini adalah pengaruh dari Indonesia yang dibawa masuk ke Melaka. Apapun tidak dapat dipastikan kesahihan fakta tersebut.

Begitu juga petanque. Sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka permainan guli telah lama dimainkan. Ada riwayat yang tidak dapat dipastikan sumbernya menulis mengenai kegiatan pedagang yang tiba di Melaka. Ada yang berdagang, menyebarkan agama, mencari rempah ratus, dan bermain guli.

Satu hari telah datang pedagang dari Perancis yang tertarik dengan permainan guli. Pada zaman itu guli dimainkan dalam pelbagai cara. Cara yang paling in pada zaman itu ialah permainan guli kejar atau bahasa Kedahnya - guli ligan. Jika anda ialah kanak2 kampung seperti aku pasti sedia maklum akan permainan ini. Kalau yang duduk di bandar dan sejak kecik sudah bermain microgenius atau 'game kartrij' anda mungkin tidak tahu.

Jadi akibat sifat ingin tahu yang mendalam, pedagang ini telah berjumpa dengan salah seorang pemain guli yang kebetulan sedang sibuk menang besar dan tidak ada masa melayan pertanyaan pedagang itu.

Oh ya. Pada zaman itu bahasa Melayu adalah lingua franca dan bukannya bahasa Malaysia kerana zaman itu Malaysia belum wujud. Pedagang Perancis pun bertanya dalam bahasa Melayu yang kurang fasih.

"Apa nama peghmainan ini? (mengikut loghat Perancis)"
"Nak main ke? Datang esok la. Petang tau. Petang" jawab pemain guli.
"oh rupanya ini ialah permainan 'Petang' " kata pedagang di dalam hati.

Apabila beliau pulang ke Perancis, beliau memperkenalkan permainan 'Petang' di seluruh Perancis. Kebetulan pada zaman itu berlaku Revolusi Perindustrian, 'guli' diperbuat dari besi memandangkan bekalan besi yang bersepah2 di sana. Dan di sana mereka memanggilnya 'buli' dan bukan 'guli'.

Begitulah adanya peristiwa permainan petanque. Pada hari ini permainan 'Petang' itu dikenali sebagai 'Petanque' dan 'buli' ditukar kepada 'boule' setelah diterapkan bahasa Perancis yang pekat.

Sekian.


Dari kiri: Jack, Boule, Boule

Nota sendiri tambah:

1) Pedagang itu belajar bahasa Melayu untuk belajar bermain guli. Ok tu cerita rekaan. Jangan ambik serius.

2) Semasa Perang Salib (Crusade War), ramai Ilmuan Islam terbunuh dan buku-buku mengenai ilmu pengetahuan telah dirampas oleh tentera kafir. Buku-buku itu kebanyakannya ditulis dalam bahasa Arab. Bagaimana ilmuan barat dapat mencilok ilmu2 dari buku ini tanpa mempelajari bahasa Arab terlebih dahulu?

Para pemikir sekalian, do u see my point?

2 comments:

Dyat said...

Bijak pandai Perancis yang mencilok permainan guli telah mengadaptasi permainan itu menyerap-suai ke tanah iklim budaya mereka lalu Pentaque tercipta untuk marhaen Perancis...

Poin nya adalah adaptasi ilmu...
betul ke yop?
hihi...

Ilyas Zubir said...

hmm..bleh diterima..
nice try br0 huhu