Thursday, March 26, 2009

Pakai Setan Boleh laaa

Anda percaya bomoh?
Aku percaya.
Aku percaya bomohlah punca Melayu tak maju2.
Aku percaya bomohlah antara punca Melayu berpecah belah.

Ingin aku tekankan kat sini bomoh yang aku maksudkan ini ialah bomoh yang mempunyai setan ternakan masing2. Bomoh yang pakai ayat2 Al-Quran biasanya dipanggil ustaz dan bukan bomoh. Aku tak tau kenapa. Atas niat bomoh itu sendiri rasanya.

Aku sendiri tak faham kenapa dalam dunia yang semakin moden masih ada orang yang terlalu bergantung harap pada bomoh.
Memang, sebagai seorang Islam kita wajib mempercayai benda2 ghaib seperti malaikat, jin dan syaitan. Tapi bukan makhluk itu untuk kita mintak pertolongan bukan?

Ok, aku ambik contoh. Ahli sihir ialah seseorang yang mempunyai kuasa sihir yang melibatkan jin atau syaitan dalam ritual mereka. Biasanya ahli sihir menggunakan ilmu sihir yang dipelajari untuk mempedajal manusia lain. Lalu apa bezanya ahli sihir dengan bomoh2 kontemporari yang bersepah2 di muka bumi Malaysia ni? Sengaja aku ambik Malaysia sebagai skop yang kecik. Di negara lain pun banyak bomoh2 ni. Nak2 pulak kat Siam. Biasanya orang cakap bomoh siam lagi power. Biasalah, pemikiran tipikal kita yang terlalu mengagung2kan buatan luar. Cukup cerita pasal bomoh siam.

Kalau anda pernah menonton filem Dark Knight mungkin tahu dialog Joker yang berbunyi "if you good at something, never do it for free". Begitu juga bomoh. Setan peliharaan mereka mungkin tidak akan bekerja dan disenaraikan dalam senarai 'graduan menganggur' sekiranya tidak ada cilaka2 yang berjumpa dengan bomoh untuk menggunakan khidmat nasihat serta tuju2.

No comments: