Monday, March 2, 2009

Bang..Dah Berapa Bulan?

Entri ni adalah berdasarkan pemerhatian dan kaji selidik yang aku buat sendiri.
Siapa nak percaya, silakan.
Yang tak mahu percaya, silakan juga. Tapi jangan percaya buta tuli. Benda2 ini mungkin tak terjadi kepada semua orang.

BAGAIMANA MAHU MENGURANGKAN KEMBUNG DI PERUT (untuk jadi sedikit kurus)

Macam mana sebenarnya terjadi fenomena gemuk a.k.a obese?

Kegemukan terjadi atas banyak faktor seperti keturunan, semulajadi, rangka besar, selera besar, kuat makan, buruk lantak dan malas.

Minta maaf kalau sedikit kasar. Aku juga gemuk. Jangan sedih. Kita serupa.

Persekitaran kita turut mempengaruhi gemuk kurusnya seseorang. Contohnya kalau kita tinggal di kawasan yang mempunyai pelbagai kedai yang menyediakan makanan yang enak2 dan kena dengan selera kita, secara otomatis selera kita turut berkembang besar dan GEMbira tinggal di situ. Tambahan pula kalau kita seorang yang mampu (berduit).

Di persekitaran juga kita disogokkan dengan pengaruh mentaliti 'kurus itu cantik' dan 'gemuk itu kurang cantik'. Tipu saja tu. Tapi ramai yang percaya. Fat Joe macho ja walaupun badan dia sangat gembira.

Jadi hasil dari pemikiran itu ramai orang yang pergi ke restoran makanan segera, makan makanan berlemak selepas itu baru kelam kabut nak telan pil macam2.

Di sini aku mahu berkongsi cara untuk menghilangkan sedikit berat badan (tak banyak pon sikit jadi la kan?) tanpa telan pil macam2 dan tanpa alat senaman yang mahal2.

1. Ni faktor utama- Kurangkan gula.

Betul, benda ni aku dah cuba dan betul2 terasa kesannya. Contoh kurang gula macam mana?
Untuk pengetahuan anda, sebenarnya lauk pauk yang sedap2 sebenarnya tak perlu masukkan gula pun. Cukup sekadar terasa garamnya. Kalau tawar mana sedap. Tapi jangan lebih. Berisiko untuk kena darah tinggi. Bayangkan kalau gula dan garam banyak dalam lauk, 2 skali beb! Sangat berisiko untuk diabetes dan darah tinggi.

Untuk orang yang tiap2 hari makan kat kedai?
Mulakan untuk biasakan diri untuk tak minum air manis ketika makan nasi.
Minum segelas air suam yang agak panas sebelum makan nasi. Kemudian makan nasi dengan tertib tanpa diselangi dengan minum air. Selepas habis makan nasi, kira-kira 5-10 minit selepas itu baru minum lagi segelas air suam. Kalau betul2 dah kemaruk nak minum sirap jugak, minum la segelas dalam jarak 2-3 hari segelas bukan se-jag okeh!

2. Banyakkan minum air masak.

Kadang2 kita makan bukan sebab lapar sangat pon. Nafsu ja kan?btoi dak?
Ok camni. kadang2 kalau kita duduk saja2 tadak keja nak buat tiba2 terasa nak makan.
Tu nafsu saja maa~ cara potong dia aa...ambik segelas air suam yang agak2 panas, kalau tadak ambik air RO pn boleh..layankan ja. Segelas tu..jangan melantak trus segelas. Minum sikit-sikit dan perlahan-lahan. Habis segelas tu dah sendawa lebih kurang otomatis boleh hilang nafsu makan tu.

3. Bersenam

Tak cukup masa? Kawasan rumah yang tak mengizinkan? Jangan takut. Bersenam dalam konteks ini ialah senaman2 ringan. Untuk pengetahuan anda skipping adalah senaman yang agak bagus diamalkan. Kalau dapat buat barang 50 kali sehari pun dah cukup baik. Tapi untuk kesan yang pantas boleh saja amalkan 100 kali. Amat tidak digalakkan kepada adik2 bawah umur yang sedang membesar untuk skipping banyak2. Kebarangkalian untuk bantut adalah sangat tinggi.

Kalau skipping pun tak mampu lari setempat pun boleh. Lari perlahan2 selama 30 minit juga boleh membakar lemak. Ada usaha mesti ada hasil.

Selamat mencuba~!

No comments: